Célzott fájdalom kezelés: A Fascia Disztorziós modell

2021.07.19

Nem csodálkozom, ha még nem hallottál róla, viszonylag új kezelési módszerről van szó, ami nem is csoda, hiszen a kezelés célpontja, a fascia (magyarul leginkább kötőszövet) is csak nemrég került a nemzetközi kutatások kereszttüzébe.

Az elmélet lényege, hogy a mindent beburkoló kötőszövet szerkezetében a nem megfelelő terhelés, túlerőltetés, sérülések, vagy éppen az immobilizáció során elváltozások lépnek fel. Ezek az elváltozások (disztorziók) különféle zavarokat okoznak a szervezetben: csökken a mozgásterjedelem, instabillá válik az ízület, és legtöbb esetben valahol valami elkezd fájni.

Az elmélet megalkotója Dr Steven Typaldos amerikai orvos volt: munkája során arra lett figyelmes, hogy a hozzá érkező, mozgásszervi fájdalmakkal küszködő betegek ugyanazt a néhány mintát használják fájdalmaik leírására. Hamarosan rájött, hogy az egyes fájdalomminták specifikus elváltozásokra utalnak, és így kategorizálva a szöveti disztorziókat, célzott kezeléseket tudott kidolgozni rá.

Érdekesség, hogy ezeket a különböző jellegű fájdalmakat a világ minden táján, minden kultúrában azonos módon mutatjuk: vonalat húzunk, dörzsölgetjük a fájó területet vagy határozottan egy pontra mutatunk: ezekből aztán a disztorzió jellege kikövetkeztethető.

Így aztán, ha a fájdalom leírásából és a terapeuta által elvégzett különféle tesztekből feltérképeztük, hogy milyen típusú elváltozásokkal állunk szemben, már meg tudjuk választani a megfelelő kezelési módszert, és célzottan a helyre tudjuk állítani az összecsavarodott, összetapadt, megkeményedett, vagy éppen szétnyílt fasciális rétegeket.

A kezelések némelyike kellemetlen lehet, de a cél érdekében mindenképpen megéri elviselni a pár perces kellemetlenséget: akár hosszú évek óta fennálló fájdalmat, romlott funkciót,  csökkent mozgásterjedelmet szüntethetünk meg vele.

Sportsérülések rehabilitációjában is fontos szerepe van: egyrészt jelentősen lerövidíti a gyógyulási időt, akár azonnali fájdalommentesítést is elérhetünk vele, a sportoló hamarabb visszatérhet a versenyzéshez.

A másik, szintén nem elhanyagolható szempont a jobb minőségű gyógyulás, lévén, hogy egy törés, szakadás, ficam esetén a környező képletek is sérülnek, és amíg ezek funkciója nem áll helyre, addig állandó sérülésveszélyt jelentenek. Akár közvetlenül, mert instabil az érintett ízület, akár azért, mert a csökkent funkciójú területet kíméljük, aránytalanul nagy terhelésének kitéve ezáltal egy másik területet.